Opis przebiegu szlaku

Poniżej podajemy podstawowe oraz dodatkowe (wychodzące poza odcinek Wrocław - Ołomuniec) informacje na temat przebiegu szlaku EuroVelo 9 w Polsce. Dane na ten temat zostały zaktualizowane w 2006 roku.

Poznań - Zaorle (granica woj. wielkopolskiego i dolnośląskiego)


Szlak EuroVelo, na pierwszy rzut oka niemal identyczny z Ziemiańskim Szlakiem Rowerowym (ZSR), jest jednak osobnym szlakiem dalekobieżnym, przeznaczonym dla rowerzystów z ciężkimi sakwami, a więc biegnie przeważnie drugo- i trzeciorzednymi szosami asfaltowymi o małym natężeniu ruchu drogowego. Tutaj różni się od ZSR, który w znakomitej części jest mocno terenowy i wyboisty. Oznakowany jest w głównej mierze za pomocą metalowych tabliczek z zielona obwódką i symbolem rowerka – zgodnie ze standaryzacją PTTK w odniesieniu do rowerowych szlaków międzynarodowych. Ponieważ EuroVelo 9 odwiedza większość miejscowości, leżących na trasie Ziemiańskiego Szlaku Rowerowego, opis krajoznawczy miejscowości jest w zasadzie wspólny. Autor: Andrzej Kaleniewicz

Cechy charakterystyczne odcinka Poznań - Zaorle:
  • Kilometrarz trasy terenie woj. wielkopolskiego:
    Poznań (pomnik Starego Marycha 0,0 km) – Luboń (6,0 km) – Puszczykowo (15,4 km) – Mosina (20,8 km) – Żabno (32,2 km) – Sulejewo (34,7 km) – Brodnica (36,8 km) – Przylepki (39,8 km) – Manieczki (43,8 km) – Krzyżanowo (46,6 km) – Błociszewo (48,2 km) – Rąbiń (53,2 km) – Łuszkowo (54,7 km) – Zbęchy (60,9 km) – Bieżyń (66,9 km) – Lubiń (70,9 km) – Żelazno (74,9 km) – Stankowo (78,2 km) – Stary Gostyń (82,0 km) – Gostyń (85,3 km) – Grabonóg (90,9 km) – Tanecznica (94,0 km) – Bodzewo (94,9 km) – Domachowo (99,0 km) – Sułkowice (102,4 km) – Gębice (109,2 km) – Krzyżanki (11,0 km) – Skoraszewice (112,8 km) – Kołaczkowice (115,8 km) – Dłoń (118,9 km) – Kołaczkowo (122,9 km) – Jutrosin (128,9 km) – Dubin (132,0 km) – Zaorle (141,9 km).
       
  • GPS: z uwagi na rosnącą popularność turystycznych odbiorników GPS, Urząd Marszałkowski w Poznaniu opracował system śladów GPS wszystkich tras rowerowych, należących do Wielkopolskiego Systemu Szlaków Rowerowych – w tym Ziemiańskiego Szlaku Rowerowego.
  • Dystans: 141,9 km (Poznań - Zaorle).
  • Trudność: generalnie puste szosy asfaltowe, sporadycznie nawierzchnia żużlowa lub łatwy teren
  • Oznakowanie: międzynarodowe, zgodne ze standaryzacją PTTK (białe tabliczki z czarnym rowerkiem i symbolem R9, zielona obwódka).
  • Początek szlaku: Poznań, pomnik Starego Marycha (wylot ul. Półwiejskiej/pl. Wiosny Ludów)
Zaorle (granica woj.wielkopolskiego i dolnośląskiego) – Wrocław


Szlak na tym odcinku przecina dwa regiony szczególnie atrakcyjne dla rowerzystów: Dolinę Baryczy i Wzgórza Trzebnickie. Pierwszy przyciągnąć może rozległą siecią leśnych dróg szutrowych prowadzącą nad atrakcyjnie przyrodniczo stawy milickie. Drugi – to region o urozmaiconej konfiguracji terenu, a liczne zjazdy i podjazdy urozmaicone są jeszcze przez rozległe widoki sięgające Karkonoszy. Szlak prowadzi szosami o niewielkim (do Trzebnicy) i średnim (między Trzebnicą a Wrocławiem) natężeniu ruchu samochodowego. Kilkukilometrowy odcinek prowadzący nieco wyboistymi drogami leśnymi w rejonie przecięcia rzeki Barycz można ominąć jadąc dłuższym objazdem szosą. Informują o tym tablice informacyjne z mapami, ustawione w pięciu miejscach na szlaku, podające prócz tego informacje po polsku i angielsku o najciekawszych atrakcjach w pobliżu szlaku. Szlak oznaczony jest w terenie standardowymi znakami malowanymi i tabliczkami R-2 i drogowskazami R-3. Dokładny opis szlaku oraz innych w tym rejonie można znaleźć w Przewodniku rowerowym Wzgórza Trzebnickie i Dolina Baryczy. Wyd. PLAN Wrocław. Autor: Włodzimierz Ranoszek

Cechy charakterystyczne odcinka Zaorle (granica województwa) – Wrocław (granica miasta)
  • Kilometraż: Zaorle (0 km) – Baranowice (2 km) – Olsza (5 km) – Ruda Sułowska, rez. „Stawy Milickie” (10 km) – Jaz Niezgoda (15 km) – Koniowo (22 km) – Domanowice (25 km) – Nowy Dwór (34 km) - Trzebnica (36 km) – Głuchów Górny (42 km) – Skarszyn (45 km) – Siedlec (49 km) – Pasikurowice (51 km) – Wrocław Pawłowice (60 km)
  • Dystans: Zaorle – Wrocław (centrum) – 72 km
  • Trudność: głównie szosy asfaltowe z wyjątkiem odcinka: Jaz Niezgoda – Koniówko i Nowy Dwór – Trzebnica gdzie drogi gruntowe częściowo utwardzone


Wrocław

Szlak EuroVelo 9 przechodzi przez Wrocław w osi północ-południe. Trasa przebiega w pobliżu ścisłego centrum miasta, obok głównego dworca kolejowego, a także niedaleko lotniska (zobacz mapkę). Szlak poprowadzono po drogach rowerowych, a w wypadku ich braku, w ruchu ogólnym. Trasa jest oznakowana standardowymi znakami rowerowymi z zieloną obwódką i symbolem R9. Na trasie ustawiono także tablice informacyjne. Długość odcinka przez miasto to ok. 25 km.

Przebieg szlaku EuroVelo 9 przez Wrocław (od północnych do południowych granic miasta):
  • wjazd do Wrocławia od północy: ul. Pawłowicka, Azaliowa, Przedwiośnie - na zasadach ogólnych;
  • ul.Gen. T. Bora-Komorowskiego po drodze rowerowej, a następnie wiaduktem nad torami i nad drogą szybkiego ruchu;
  • ul. B.Krzywoustego i ul.Sycowska - na zasadach ogólnych;
  • wzdłuż al. Jana III Sobieskiego, ul. B.Krzywoustego i ul. A.Brucknera - ciągiem pieszo-rowerowym
  • przejazd przez Mosty Jagiellońskie i ścieżką na koronie wałów przeciwpowodziowych;
  • przejazd przez Most Szczytnicki, wzdłuż pl. Grunwaldzkiego, przejazd przez Most Grunwaldzki i tunelami pod pl. Społecznym - po ciągu pieszo-rowerowym;
  • Park im. Słowackiego - przed Muzeum Narodowym mijamy węzeł Wrocławskiej Magistrali Rowerowej - tu szlak EuroVelo 9 krzyżuje się z Rowerowym Szlakiem Odry, biegnącym przez Wrocław na linii wschód-zachód. Od tego miejsca do ul. Świdnickiej oba szlaki biegną razem;
  • przez park w kierunku ul. Słowackiego, a następnie pl. Dominikańskiego, przejazd Bramą Oławską i Promenadą Staromiejską - ciągiem pieszo-rowerowym;
  • ul. Nowa do przejazdu przez ul. Piotra Skargi - na zasadach ogólnych;
  • Promenada Staromiejska do ul. Świdnickiej - ciągiem pieszo-rowerowym;
  • ul. Świdnicka do ul. Powstańców Śląskich - na zasadach ogólnych;
  • ul. Powstańców Śląskich, al. Hallera - po drodze dla rowerów;
  • ul. Ostrowskiego, Krzemieniecka, Zagony, Mińska, Rakietowa, Żwirki i Wigóry (granica miasta) - na zasadach ogólnych.


Wrocław - Czechy


Poniższy opis przebiegu szlaku dotyczy kierunku jazdy od Wrocławia na południe. Ma on głównie na celu uzupełnienie informacji zawartych na mapach, uwypuklenie miejsc istotnych z punktu widzenia rowerzysty poruszającego się (po raz pierwszy) po szlaku - opisu nie należy traktować jako przewodnika po atrakcjach (tenże znajduje się w zakładce "Atrakcje"), bardziej jako próbę tekstowego przetłumaczenia mapy.

Cechy charakterystyczne odcinka Wrocław - granica polsko-czeska: 
  • W makroskali trasa R-9 na odcinku Wrocław – granica, biegnie po łuku odgiętym na zachód, jednakże w mikroskali zbędne odjazdy zostały zminimalizowane (przy jednoczesnym dążeniu do prowadzenia trasy przez najciekawsze miejsca).
  • Na odcinku Wiry-Pieszyce mamy dwa warianty trasy: przez Świdnicę i Krzyżową (36 km), lub przez Dzierżoniów (19,5 km).
  • Cały odcinek Wrocław – Paczków liczy sobie 156 km przez Świdnicę lub 139,5 km przez Dzierżoniów.
  • Od Paczkowa do przejścia Głuchołazy - Mikulovice R-9 ma długość ok. 65 km (w linii prostej jest znaczenie bliżej).
  • R-9 biegnie w przeważającej większości drogami asfaltowymi o względnie małym natężeniu ruchu samochodowego poza terenem zabudowanym – poruszamy się praktycznie cały czas na zasadach ogólnych (warto pamiętać o oświetleniu). Drogi są zdatne także na cienkie opony, z wyjątkiem odcinków szutrowych: Małkowice - Sadowice, Świdnica - Krzyżowa, Wieruszów - Lutomia Mała, Pieszyce - Bielawa, Potworów - Przyłęk i Błotnica - Kozielno.
  • Choć szlak biegnie w cieniu gór, nachylenia na trasie są nieznaczne (zobacz profile wysokościowe) - Przedgórze Sudeckie pozwala na podziwianie masywów Gór Sowich, Bardzkich czy Złotych, bez forsowania trudnych podjazdów.
  • Po drodze mijamy kilka dużych zbiorników wodnych (Mietkowski, Proszkowicki, Kozielno, Topola), a także jedziemy wzdłuż trzech dolin rzecznych: Bystrzycy, Piławy i Nysy Kłodzkiej.
  • Z uwagi na przeważający kierunek wiatrów z północnego zachodu na południowy wschód, powinniśmy mieć w większej części szlaku do czynienia z wiatrem w plecy - jadąc z północy na południe.
Odcinki:

 
Wrocław (granica miasta) – Krzeptów – Kębłowice – Małkowice – Sadowice –  Kąty Wrocławskie (PKP)
Dlugosc odcinka: 20 km

Nasza trasa zaczyna się we Wrocławiu na Muchoborze Wielkim (przebieg R-9 przez Wrocław tutaj). Wyruszamy ulicą Żwirki i Wigury – jedziemy wzdłuż ogrodzenia lotniska i jednostki wojskowej. W niedalekiej przyszłości, przebieg szlaku ulegnie małej zmianie - pojedziemy ul. Rakietową mijając Autostradową Obwodnicę Wrocławia. Za rogatkami miasta, przed nowym osiedlem mieszkaniowym po prawej stronie skręcamy w prawo i podążamy dalej wzdłuż płotu lotniska.

Zostawiając lądujące samoloty w tyle jedziemy cały czas prosto: przez Krzeptów i Kębłowice. Przed Skałką skręcamy w lewo - od tego momentu jedziemy wzdłuż Parku Krajobrazowego Doliny Bystrzycy (po prawej).

Uwaga: w Małkowicach musimy zjechać z głównej drogi w prawo - przy figórze świętego (Antoniego) na rozdrożu. Po chwili wjedzimy na drogę polną, która jest skrótem do Sadowic. W razie występowania opadów (błota) fragment ten można objechać asfaltem (prosto i w prawo) - jest to wtedy jednak dłuższa droga.

W Sadowicach jedziemy cały czas po drodze głównej (na skrzyżowaniu w prawo) i przecinamy w poprzek Dolinę Bystrzycy (most). Uwaga: w czasie intensywnych opadów odcinek drogi w pobliżu rzeki może być podtopiony.  Na rozdrożu za lasem skręcamy w lewo, przecinamy linię kolejową i dojeżdżamy do rogatek miasta Kąty Wrocławskie.

W Kątach Wrocławskich jedziemy prosto ulicą Mireckiego. Na skrzyżowaniu z ul. Brzozową skręcamy w prawo (omijamy centrum - droga do Rynku wiedzie na wprost), jedziemy prosto (Fabryczną) i dojeżdżamy do ruchliwej ulicy 1 Maja. Tu musimy wykonać ostrożnie manewr włączenia się do ruchu - w prawo i zaraz potem wykonania lewoskrętu - przed torami (dworcem PKP), w ulicę Spółdzielczą. Spółdzielczą jedziemy cały czas prosto i na końcu ulicy odbijamy w prawo.


Kąty Wrocławskie (PKP) – Nowa Wieś Kącka – Stróża – Wawrzeńczyce – Mietków – Maniów – Garncarsko – Sobótka Zachodnia
Długość odcinka: 27,5 km

Mijając Nową Wieś Kącką jedziemy po głównej drodze - za wsią skręcamy w lewo i przejeżdżamy pod autostradą, a po przecięciu linii kolejowej dojeżdżamy do Stróży, położonej na Strzegomką. Tutaj dalej podążamy główną drogą (w lewo). W Wawrzeńczycach na rozdrożu skręcamy w lewo i po chwili mijamy stację PKP w Mietkowie (tory). Przebiega tędy linia kolejowa Wrocław - Jelenia Góra, co umożliwia dotarcie do tego odcinka (lub przebycie jej fragmentów) pociągiem.

Na skrzyżowaniu w Mietkowie podążamy za wskazaniami drogowskazów na Sobótkę. Przejeżdżamy obok Zbiornka Mietkowskiego (wał po prawej), dalej po lewej mamy Zbiornik Proszkowicki. Przez Maniów przejeżamy prosto, a gdy wyjeżdżamy z Doliny Bystrzycy, po środku równiny wyrasta przed nami Masyw Ślęży. Jadąc w jego kierunku ostrożnie przekraczamy ruchliwą drogę krajową (nr 35) i dojeżdżamy do Garncarska. Za wsią skręcamy w prawo. Wjeżdżając do Sobótki przekraczamy nieczynne tory kolejowe (stacja Sobótka Zachodnia) i pniemy się główną drogą prosto do góry. Na głównym skrzyżowaniu na końcu drogi szlak skręca w prawo (do cenrum Sobótki w lewo).


Sobótka Zachodnia – Sady – Mysłaków – Wiry
Długość odcinka: 12 km

Tu zaczyna się droga u stóp Masywu Ślęży. Zaraz za granicami Sobótki skręcamy w lewo (uwaga: niebezpieczny lewoskręt u stup zjazdu po łuku) i jedziemy malowniczą trasą w kierunku Sadów. Za Sadami jedziemy prosto do Mysłakowa. Tamże wjeżdżamy na główną drogę prowadzącą przez wieś i podążamy nią aż do Wirów.

W Wirach szlak rozgałęzia się: mamy do wyboru: albo jechać do Świdnicy (w prawo), albo bezpośrednio do Pieszyc (na wprost). Kto chciałby natomiast zboczyć ze szlaku i udać się w kierunku przełęczy Tąpadła, musi skręcić w lewo.


Wiry – Jędrzejowice – Kiełczyn – Tuszyn – Włóki – Nowizna – Dzierżoniów – Pieszyce (pałac)
Długość odcinka: 19,5 km

Z Wirów jedziemy na skrzyżowaniu drogą na wprost (południe). Jadąc po głównej mijamy Jędrzejowice i na skrzyżowaniu w kształcie litery "T" skręcamy w prawo - do Kiełczyna. Tamże, na głównym skrzyżowaniu skręcamy w lewo. (Chcąc pojechać do Książnicy gdzie znajduje się plac rekreacyjny jedziemy dwa kilometry na wprost). Szlak prowadzi nas przez Tuszyn i Włóki - jedziemy główną drogą, która powoli opada w Kotlinę Dzierżoniowską. We Włókach znajduje się po prawej przy strumieniu teren rekreacyjny. Uwaga: kilkaset metrów dalej skręcamy z głównej drogi w prawo - wąska droga asfaltowa doprowadza nas do ruchliwej szosy nr 382. Przezornie przeprawiając się na druga stronę wjeżdżamy do Nowizny. Kilkadziesiąt metrów dalej, na rozwidleniu szlak skręca w lewo. (Chcąc obejrzeć ruiny pałacu trzeba podjechać 100m w prawo). Tą drogą biegnącą wzdłuż strumienia dojeżdżamy aż do samych rogatek Dzieżoniowa. Uwaga: za charakterystycznym miejscem: kierunki jazdy rodzielają się na dwie jezdnie z zabudowaniami po środku - musimy przeprawić się na drugą stronę strumienia. Za mostem skręcamy w prawo (po głównej, obok schroniska dla psów) i po chwili przejeżdżamy przez tory kolejowe.

Na najbliższym rozwidleniu kierujemy się w lewo na Pieszyce. Do miasta wjeżdżamy już kilometr za Dzierżoniowem, jednakże do samego centrum jest znacznie dalej – jedziemy pod górę, cały czas prosto (wzdłuż strumienia), aż do dużego skrzyżowania w pobliżu pałacu i stacji benzynowej (gdzie po obu stronach strumienia biegnie szeroka ulica).

 
Wiry - Wirki - Gogołów - Miłochów - Jagodnik - Świdnica (Rynek)
Długość odcinka: 14 km

W Wirach, na głównym placu skręcamy w prawo. Za Gogołowem teren robi się coraz mniej pofałdowany, po lewej stronie mamy Wzgórza Kiełczyńskie (i Góry Sowie), za nami – Masyw Ślęży. Przy wjeździe do Świdnicy przecinamy  trzy wiadukty kolejowe.

W Świdnicy poruszamy się w większości na zasadach ogólnych po jezdni. Należy zachować ostrożność, gdyż w mieście panuje wzmożony ruch samochodowy, a wiele ulic jest jednokierunkowych (stąd przebieg szlaku w kilku miejscach jest inny dla każdego kierunku).

W Świdnicy (zobacz plan miasta) jedziemy następująco: na rondzie kontynuujemy jazdę na wprost ul. Kopernika. Przekraczamy rz. Bystrzycę i skręcamy w prawo w ul. Mieszka I. Dojeżdżamy ul. Rzeźniczą do ruchliwego skrzyżowania z ul. Wrocławską - tu musimy ostrożnie przeprawić się na drugą stronę - ul. Saperów pnie się pod górę w kierunku Kościoła Pokoju. Na najbliższym skrzyżowaniu skręcamy w lewo w ul. Kościelną - po prawej za murem widać Kościół Św. Trójcy (Kościół Pokoju).
Na skrzyżowaniu z ul. 1 Maja skręcamy w prawo. Po ok. 100 metrach, musimy na dużym skrzyżowaniu wykonać skręt w lewo, w ul. Franciszkańską. Na końcu ulicy znajduje się Rynek.


Świdnica (Rynek) – Makowice – Krzyżowa – Wieruszów – Lutomia Mała – Lutomia Dolna – Piskorzów – Pieszyce (pałac)
Długość odcinka: 30 km

Z Rynku wyjeżdżamy jego zachodnią pierzeją i ul. Łukową (ciąg pieszo-rowerowy). Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną jedziemy prosto - ul. Wałbrzyską, aby po chwili skręcić w pierwszą ulicę w lewo - ul. Lelewela. Po ok. 200 metrach dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Nauczycielską, skręcamy w nią w prawo i dojeżdżamy do Parku Pionierów.
Przez Park przejeżdżamy alejkami kierując się wzdłuż muru zakładu poprawczego po lewej stronie. Włączamy się do ruchu skręcając w prawo (ul. Sprzymierzeńców) i na rondzie odbijamy w lewo (ul. Pionierów). Na kolejnym rondzie jedziemy w prawo ul. Śląską, przejżdżamy pod wiaduktem kolejowym i po chwili skręcamy w drugą w lewo, ul. Zieloną. Na końcu Zielonej jedziemy w lewo, przekraczamy most na Bystrzycy i kierujemy się na prawo. Jadąc cały czas ul. Kraszowicką przekraczamy tory kolejowe, mijamy po prawej nieczynną stację PKP i dojeżdżamy do ruchilwego skrzyżowania koło wiaduktu kolejowego.

Tutaj kończy się Świdnica - ostrożnie przekraczamy jezdnię i wjeżdżamy po drugiej stronie na szutrową drogę, która stromo opada w dół, do Makowic.Odcinek Świdnica – Krzyżowa – Lutomia Dolna biegnie, wyjątkowo, głównie polnymi drogami wśród pagórków. Ten, kto preferowałby jednak podróż asfaltem, przy wyjeździe ze Świdnicy powinien przejechać wiaduktem nad torami i kierować się na lewo, jadąc przez Opoczkę, Bojanice i Lutomię Górną, dołączy do szlaku w Lutomii Dolnej.

Jadąc wzdłuż Piławy docieramy do Makowic. Tamże przekraczamy rz. Piławę i za mostem odbijamy w prawo. Dalej polna droga prowadzi do nas  Krzyżowej (uwaga: stromy znazd przed wsią). W Krzyżowej wjeżdżając na asfalt skręcamy w prawo i po chwili mijamy zabudowania Fundacji Krzyżowa.

Jadąc dalej przejeżdżamy pod torami kolejowymi i wjeżdżamy do Wieruszowa. Uwaga: przy końcu wioski skręcamy w lewo, ponownie na drogę polną i tak dojeżdżamy do Lutomii Małej. We wsi z powrotem zaczyna się asfalt, który prowadzi nas do Lutomii Dolnej. Skręcamy w prawo, a po chwili znajdujemy się na skrzyżowaniu obok kościoła (i krzyża pokutnego). Tamże wjeżdżamy na główną drogę wiodącą nas do Pieszyc, przez Piskorzów. W Pieszycach na skrzyżowaniu w pobliżu pałacu (po prawej) do naszej trasy z lewej strony dobija wariantowy przebieg szlaku EuroVelo 9 biegnący od Wirów, przez Nowiznę i Dzierżoniów.


Pieszyce (pałac) – Bielawa (Zbiornik Sudety) – Ostroszowice – Grodziszcze – Rudnica – Jemna – Budzów (k. Srebrnej Góry)
Długość odcinka: 24,5 km

Przez Pieszyce szlak biegnie następująco: jedziemy obok pałacu ul. Mickiewicza. Dojeżdżamy do skrzyżowania z trasą nr 383 (która prowadzi na przełęcz Walimską), przekraczamy na wprost i skręcamy w pierwszą w lewo - ul. ks. Bieleckiego przejeżdżamy nad potokiem, przekraczamy ostrożnie ul. Kopernika (która prowadzi pod górę na przełęcz Jugowską) i jadąc prosto, obok kościoła dojeżdżamy do ul. Ogrodowej. Tutaj jedziemy dalej przed siebie, wzdłuż ogrodzenia cmentarza aby po chwili znaleźć się na nasypie dawnej Kolejki Sowiogórskiej. Szlak skręca w prawo. Opuszczając Pieszyce musimy zjechać ze starego nasypu kolejowego w lewo, obok odkrytego basenu (ul. Hermana). Szutrowa droga prowadzi nas do Zbiornika Sudety (za nasypem kolejowym po prawej stronie).

Po przejechaniu pod nieczynnymi torami kolejowymi skręcamy w prawo i pniemy się pod górę - na końcu podjazdu wjeżdżamy na teren Ośrodka Wczasowo-Wypoczynkowego Sudety.

Przez Bielawię jedziemy w następujący sposób: za Ośrodkiem wyjeżdżamy na ul. Wysoką i skręamy w lewo. Następnie zjeżdżamy w dół i kierujemy się w prawo w ul. Przodowników Pracy. Ulica ta doprowadza nas do dużego skrzyżowania z ul. Waryńskiego. Droga nr. 384 prowadzi (w prawo) na przełęcz Woliborską, natomiast jadąc cały czas pod górę wzdłuż potoku dojedziemy do Leśnego Dworku leżącego na terenie Parku Krajobrazowego Gór Sowich.

Szlak biegnie jednak inaczej: przecina skrzyżowanie z ul. Waryńskiego na wprost (w stronę kościoła) i biegnie dalej ul. Ostroszowicką. Po opuszczeniu Bielawy mijamy Ostroszowice i Grodziszcze. W Rudnicy na skrzyżowaniu kierujemy się na Srebrną Górę - w prawo. W Jemnej podążamy drogą główną (w lewo na skrzyżowaniu przy remizie). Za wsią czeka nas odsłonięty odcinek drogi, która doprowadza nas do Budzowa. Stąd już tylko kilka kroków do Srebrnej Góry, której zabudowania piętrzą się na stoku. Szlak natomiast nie przebiega przez samą Srebrną Górę - biegnie na wprost, równolegle do pasma gór (trzeba zjachać z drogi głównej po ok. 100 metrach), w stronę Brzeźnicy.


Budzów (k. Srebrnej Góry) – Brzeźnica – Potworów – Przyłęk – Suszka – Kamieniec Ząbkowicki
Długość odcinka: 19,5 km

Za Budzowem drogę przecina stary nasyp kolejowy, którym poprowadzona została droga rowerowa od Srebrnej Góry do Ząbkowic Śląskich (10km). Bieżąc prosto mijamy Masyw Grochowej (wzniesienia po lewej stronie) i zjeżdżamy do Brzeźnicy. Jadąc ciągle po głównej drodze mijamy następnie Potworów. Uwaga: szlak skręca przy końcu wioski w prawo na drogę szutrową, aby po chwili przekroczyć ruchliwą jezdnię drogi krajowej nr 8. W Przyłęku na skrzyżowaniu szlak EuroVelo R-9 spotyka się z rowerowym Europejskim Szlakiem Cysterskim ER-8.

ER-8 zaczyna się w Henrykowie, a dalej biegnie przez Ziębice, Kamieniec Ząbkowicki, Bardo w stronę Kłodzka. ER-8 to trasa rowerowa, poprowadzona w pobliżu obiektów związanych z działalnością zakonu Cystersów. Trasa jest stosunkowo łatwa do przebycia.

Z Przyłęku kierujemy się prosto w kierunku Kamieńca. (Chcąc podjechać do Barda musimy przekroczyć tory kolejowe w Przyłęku i kierować się w prawo). Po drodze mijamy Suszkę. Uwaga: w Kamieńcu szlak na prostym odcinku drogi skręca w prawo, na drogę szutrową (skrót). Jadąc tym skrótem wyjeżdżamy ponownie na asfalt w pobliżu kościoła. Tutaj Szlak Cysterski ER-8 odchodzi w stronę Ziębic i Henrykowa (na wprost w stronę kościoła), a my, podążając R-9, kierujemy się (w prawo) na Paczków.


Kamieniec Ząbkowicki – Śrem – Topola – Błotnica – Kozielno – Paczków (centrum)
Długość odcinka: 16,5 km

Po wyjeździe z Kamieńca przekraczamy most na Bystrzycy Kłodzkiej i skręcamy w lewo - na obranej przez nas trasie pojawią się Śrem i Topola. Przed  Śremem przejeżdżamy pod nieczynną linią kolejową Kamieniec-Złoty Stok. Kolejna wieś to Topola, za którą, po naszej lewej stronie rozciągają się za obwałoaniami zbiorniki wodne: Topola i Kozielno.

Błotnica – tutaj szlak R-9 skręca w lewo, w stronę Paczkowa. Godna polecenia jest trasa do Złotego Stoku (czerwony szlak w prawo) o długości ok. 6 km. Tędy można też szybko dostać się na drugą stronę granicy.

Za Błotnicą jedziemy najpierw leśną drogą, mijamy wioskę Kozielno, a następnie wjeżdżamy do Paczkowa ul. Pocztową. Szlak omija centrum (chcąc do niego się dostać najlepiej pojechać tutaj prosto): przed murami obronnymi skręcamy w prawo w ul. Staszica, którą dojeżdżamy do głównej ul. Sienkiewicza. Kierując się na lewo podjeżdżamy ul. Sienkiewicza pod górkę i jadąc cały czas prosto opuszczamy Paczków. Droga prowadzi do Dziewiętlic.
Dzięki dogodnemu połączeniu kolejowemu, z Paczkowa możemy wrócić do Wrocławia pociągiem z przesiadką w Kamieńcu Ząbkowickim, bądź udać się w dalszą podróż do naszych południowych sąsiadów.


Paczków - Głuchołazy
Dlugosc odcinka: 65 km

Szlak R-9 z Paczkowa do przejścia granicznego w Głuchołazach ma długość ok. 65 km (w linii prostej jest ok. 30 km) i biegnie w pobliży Nysy i Otmuchowa. Uwaga: na szlaku w wielu miejscach brakuje oznakowania.

 
Republika Czeska: Mikulovice - Olomouc
Długość odcinka: 148 km

Szlak Bursztynowy w u naszych południowych sąsiadów biegnie istniejącymi już trasami rowerowymi (inaczej niż w Polsce)

EuroVelo 9 w Czechcach poprowadzony został następującymi cyklotrasami: nr 54: Mikulovice - Ceska Ves - Jesenik, nr 53: Jesenik - Branna - Hanusovice, nr 51: Hanusovice - Bohdikov - Ruda - Bohutin - Bludov - Lesnice - Lestina - Bohuslavice – Mohelnice - Moravicany - Nove Mlyny - Litovel – Hynkov - Horka – Olomouc (Ołomuniec).

Krótka charakterystyka:

Żółto-czarne tabliczki rowerowe wskazują nie tylko kierunek i odległość, ale często także schemat przebiegu szlaku na skrzyżowaniach
 
Trasa na odcinku Mikulovice – Ołomuniec ma 148 km długości i biegnie głównie drogami o małym natężeniu ruchu samochodowego. W miastach zdarza się, iż jest prowadzony drogami dla rowerów, a także ulicami „pod prąd”, czyli tam gdzie auta mogą jechać w jednym, a rowery w obu kierunkach. Zdjęcie obok: Litovel 

Po drodze znajdziemy wiele udogodnień dla rowerzystów – miejsca postojowe, czy też tablice informacyjne, z informacjami po czesku, angielsku i niemiecku.

Szlak biegnący z Ołomuńca na południe posiada dwa warianty: przez Breclav albo Brno i Hevlin do Wiednia. Zdjęcie obok: rynek w Ołomuńcu

 
POWERED BY TERRA
 
Niniejsza strona powstała w ramach projektu Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Interreg IIIA Czechy-Polska. Tato webova stránka vznikla v rámci projektu Dolnoslezské Nadace Ekorozvoje financovaného z prostředků
Evropského Fondu Regionálního Rozvoje v rámci Programu Interreg IIIA Čechy-Polsko